Historie chopperů
Historie chopperů začíná po druhé světové válce, kdy se z bojiště vrátilo do ameriky mnoho válečných veteránů, kteří těžko hledali nové uplatnění. Tím že poznali za svého působení na starém kontinentu vlastnosti evropských motocyklů, zejména Triumph, BSA, Royal Enfield, které byli jednodušší,, lehčí a štíhlejší, snažili se takto přizpůsobit motocykly, domácích značek Harley Davidson a Indian. Vše je krásně vidět v dobovém filmu z roku 1953 The Wild One (Divoch) s Marlonem Brandem v hlavní roli, kde většina motorkářů jezdí na lehkých anglických strojích.
Majitelé amerických strojů tedy začali své stroje odlehčovat (očesávat – chopped) tím že sundali vše nepotřebné. Snížení váhy se rovná vyšší výkon, a tak prakticky zůstal jenom motor, rám, a kola. Vše se upravovalo. Motocykly zeštíhly, zadní kolo nebylo většinou odpružené, zmizely nebo se zkrátily blatníky i výfuky doznaly úprav odstraněním tlumičů a jejich vyvedením směrem nahoru. Takto osobitě upravené motocykly křižovali amerikou za řevu motorů a provokovali tak veřejnost a policii. Svou roli sehrálo i to, že průkopníky byli zejména outlaws - muži mimo zákon, kteří spojili do motocyklových gangů jako třeba . Hell´s Angels. Tyto motocykly se zatím neoznačovaly jako choppery (očesávky), ale jako bobbers (rachotiny). Prakticky každý si mohl udělat ze sériové mašiny sundáním nepotřebných dílů a namontováním jiných svého bobbera. Každý stroj byl doslova originál.
V padesátých,šedesátých a začátkem sedmdesátých let byli motorkáři bráni jako spodina společnosti. MC byli dost militantní, byli pro válku ve vietnamu a stáli i proti hnutí hippies. Herley Davidson se rozhodl ignoroval tuto skupinu zákazníků a tak začali vznikat první specializované dílny. Začala se měnit konstrukce rámu, vidlice se prodlužovali, měnil se sklon předních vidlic, přední kola zeštíhlela a tak vznikly první choppery tak jak je již známe z kultovního filmu Easy Rider (Bezstarostná jízda) z roku 1969.
Až v sedmdesátých a osmdesátých letech dochází ke změně ve společnosti a její rebelující část začíná toužit po těchto motocyklech. Toho se chopili japonští výrobci, začali postupně vyrábět motorky vycházející ze silničních strojů označených jako custom a nabízet je na americkém trhu. Harley Davidson na tom nebyl nijak dobře. Až teprve když japonské značky začali nabízet V twin motory a v Harley Davidsonu se změnilo vedení dochází ke zlomu. Harley pochopil jaký trh se zde skrývá a začal tyto motocykly vyrábět masově.
Tím se otvírá prostor pro dílny upravující motocykly, které začali přestavovat motocykly na vyšší úrovní a tak začali vznikat první customy a showbiky. Ke konci minulého století klesá zájem o klasické choppery a do zájmu bikerů se dostávají motocykly úpravené ve sportovním stylu dragstery a power cruisery. Někteří stavitelé se však začali vracet ke kořenům v takzvaných oldschool.