výměna oleje

Odpovědět
Uživatelský avatar
pavel3.0.9
Příspěvky: 13
Registrován: sob 23. bře 2013 21:30:19
Motorka: VT750 r44
Povolání: servis bioplynových stanic
Bydliště: Tábor
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 40
Kontaktovat uživatele:

výměna oleje

Příspěvek od pavel3.0.9 »

Zdravím všechny.Viděl jsem minulý autosalon a byl tam Pepa Sršeň a radil jak připravit moto na sezonu.Olej by se prý měl měnit po sezoně. Já to na podzim neudělal.Tak ted nevím jak na to.Jestli olej vypustit u studeného mototu (od října se netočil) dát výplachový olej nechat ohřát a pak ho vypustit a dát tam ten co tam má být nebo projet ohřát a vypustit a dát rovnou ten co tam má byt.Navíc nevím přesně jaky tam ted v motorce je.Koupil bych olej podle návodu.Děkuji za radu.

Ps:Nezlobte se mám takový stroj chvilku a sezona začína..

MotoVšem

Uživatelský avatar
Baron
Honorary Member
Příspěvky: 670
Registrován: úte 05. bře 2013 22:53:44
Motorka: KTM 1290 SuperAdventure S
Povolání: Faktótum
Bydliště: Velešín
Udělil poděkování: 2 x
Obdržel poděkování: 3 x
Věk: 48
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od Baron »

To co řekl je pravda, ale hlavu si z toho nedělej 8-)
Výměna na podzim byla i pro mně trošku novinka. Dělal jsem to každý rok na jaře a taky se prd stalo. Letos to udělám na podzim.

Prostě jí nastartuj a nech jí 3-4 minutky běžet na volnoběh. Motor se trochu ohřeje, olej taky a bude líp vytejkat. Po chcípnutí ji nech zase tak 5 minut stát aby olej stekl dolu.
Vypustit výpustným šroubem, vyndat filtr a nechat to všechno vytéct a vykapat.
Pak dej zpět výpustný šroub (zkontroluj tesnění), namontuj nový filtr (nezapomeň máznout tesnící kroužek tím novým olejem) a nalej nový olej.
Žádný proplachování není třeba.
Nastartuj motor a nech ho minutku běžet aby se olej roznesl po motoru. Na budíku ti zhasne kontrolka tlaku oleje.
Po chcípnutí motoru ho zase nech pár minut stát, aby olej stekl.
Postav mášu do svislé polohy a zkontroluj na měrce množství oleje. Pokud bude málo tak dolej aby nebylo ani málo ani moc. Pěkně mezi rysky.
Mělo by se ti tam vejít cca 3,7 litru oleje. Mrkni se do manuálu pro přesnějši hodnotu.

Mno.....a je to ;)

PS: doporučuji Motul 5100 Ester 10W-40
Uživatelský avatar
Jara Cimrman
Příspěvky: 586
Registrován: ned 10. bře 2013 23:24:40
Motorka: SUZUKI DL 1000 STROM
Povolání: PENZISTA S VEDLEJŠÍMY PŘÍJMY
Bydliště: Nymburk
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 1 x
Věk: 72
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od Jara Cimrman »

O olejích, výměnách a zaručených doporučení byla popsána už pěkná řada článků mýtů, pokynů výrobce jak olejů tak aut a motorek, že by se to dalo číst týdny. A docela dost jsem toho i pročetl a tak měním olej podle najetých kilometrů a na to jestli tam je rok nebo dva z vysoka kašlu. Dnes už i výrobci připouští že Long Live oleje není nutné měnit po roce ale po dvou a spousta lidí nenajede za rok ani pět tisíc kilometrů a měli by měnit olej když má vydržet dvacet. A u motorky která přes zimu stojí se možná do oleje může při stání dostat určitá vlhkost z kondenzace ale po zahřátí se musí vypařit a tak nevím co by mohlo být na oleji špatnýho. Ale je to každýho věc, já to prostě vidím jen jako prostředek jak z lidí tahat peníze a servisům zajistit práci. J.C.
Život je krátkej a je potřeba si ho užít naplno
Uživatelský avatar
Jara Cimrman
Příspěvky: 586
Registrován: ned 10. bře 2013 23:24:40
Motorka: SUZUKI DL 1000 STROM
Povolání: PENZISTA S VEDLEJŠÍMY PŘÍJMY
Bydliště: Nymburk
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 1 x
Věk: 72
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od Jara Cimrman »

Pro zpestření tématu jeden extrém " onclick="window.open(this.href);return false; J.C.
Život je krátkej a je potřeba si ho užít naplno
Uživatelský avatar
machal22
Příspěvky: 1
Registrován: pon 18. bře 2013 19:18:28
Motorka: VT 750 C
Povolání:
Bydliště: Třeboň
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 51
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od machal22 »

Jara Cimrman píše:O olejích, výměnách a zaručených doporučení byla popsána už pěkná řada článků mýtů, pokynů výrobce jak olejů tak aut a motorek, že by se to dalo číst týdny. A docela dost jsem toho i pročetl a tak měním olej podle najetých kilometrů a na to jestli tam je rok nebo dva z vysoka kašlu. Dnes už i výrobci připouští že Long Live oleje není nutné měnit po roce ale po dvou a spousta lidí nenajede za rok ani pět tisíc kilometrů a měli by měnit olej když má vydržet dvacet. A u motorky která přes zimu stojí se možná do oleje může při stání dostat určitá vlhkost z kondenzace ale po zahřátí se musí vypařit a tak nevím co by mohlo být na oleji špatnýho. Ale je to každýho věc, já to prostě vidím jen jako prostředek jak z lidí tahat peníze a servisům zajistit práci. J.C.

Svatá pravda a naprostý souhlas :super:
Uživatelský avatar
Beech
Honorary Member
Příspěvky: 510
Registrován: pon 11. bře 2013 11:16:56
Motorka: HD Super Glide Custom
Povolání: barový povaleč
Bydliště: Mar. Lázně
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 68
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od Beech »

no a já jsem se stresoval, že jsem najel o 700 víc ,než bylo předepsáno :ugeek:
Uživatelský avatar
Jerry
Member
Příspěvky: 1555
Registrován: pon 25. úno 2013 19:43:37
Motorka: VT1100C2 ACE
Povolání: řidič
Bydliště: Benátky nad Jizerou
Udělil poděkování: 1 x
Obdržel poděkování: 1 x
Věk: 57
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od Jerry »

Podle mne je to jedno, jestli vyměním olej na jaře, nebo na podzim. Jde především o teoretické úvahy. Pokud máš vše OK a z jara si uděláš krátkou vyjížďku aby se ti tam vše pěkně promíchalo a pak tomu necháš čas, aby ti to vše vyteklo, nemůže se podle mne vůbec nic stát.

Existují bikeři, kteří mění olej o dost dříve než je nutné aby, jen aby rozmazlovali své miláčky. Všechny oleje jsou vyráběny v normách (SAE, API, příp ACEA) a ty zaručují určité vlastnost v určitých podmínkách s určitou tolerancí, která samozřejmě sahá dál, než je uváděno. Dokonce můj názor je, že pokud je olej krásně žlutý, nějaké to malé přetažení vůbec nevadí a byl bych v klidu. Tím samozřejmě nemyslím nájezd 24.000 místo uváděných 12.000km na našich miláčcích. Rozumím ovšem tomu, pokud si někdo vymění olej na podzim/jaře, aby měl celou příští sezónu klid.

Před nedávnem jsem slyšel: já tam měl 15W50, proto tam nemohu dát 10W40. Na tom nezáleží. Jedná se o Normu SAE, která v tomto případě udává, že se jedná o vícerozsahové oleje vhodné i pro zimní provoz (W - Winter).
10W - zaručená viskozita od -25°C (tak aby ho nabralo olejové čerpadlo)
15W - zaručená viskozita od -20°C
Druhé číslo udává podíl vyskozity při vyšších teplotách, což se našich miláčků zas tolik netýká. Od čísla 40 výš, které je uváděno výrobcem, by mělo být vše OK.
Nejůležitější je zda se jedná o olej syntetický, polosyntetický, nebo minerální.
Je ovšem pravda, že jsem nalil olej jiné značky a cítil jsem to maličko na spojce (malé zadrhnutí). Nestudoval jsem ale další vlastnosti (norma API) a tak čert ví co to bylo. Byl to rozlévaný olej z Bikers Crownu 10W40 značky Ipone. Za mne stejně jako Baron doporučuji Motul 5100 Ester 10W-40. Je vykoušeý a není drahý.

Teď to nepíšu abych někoho strašil, ale jen pro info. Před časem jsem si pořídil chytrou knížku a z ní jen pro info, aby bylo jasné o co jde vypisuji:
Stárnutí oleje: Vlivem oxidace při vyšších teplotách vznikají v oleji látky, podobné pryskyřici, zhušťují olej , zhoršují jeho mazací schopnosti a usazují se jako kal.
Kalení oleje: Vznik kalů v oleji způsobují částečky kovů (z válců a ložisek), kondenzovaná voda, palivo, saze, olejový přívar, kyseliny vznikající při spalování a prach.
Řídnutí oleje: Je způsobeno nespálenými zbytky bohaté nespálené palivové směsi, v zážehových motorech a to při obohacování paliva při startzu a akceleraci, nebo při vysazování zapalování.
Houstnutí oleje: Je způsobeno sazemi z spáleného oleje, při chudé palivové směsi ve vznětových motorech., kdy se spalují pouze lehčí složky motorové nafty.
Prosím neberte to doslova a nehledejte teď v oleji s lupou v ruce, co tam najdete.

V našich motorech, při normálním provozu není co řešit a pravidelná obyčejná výměna je více než dostačující.
Obrázek
Uživatelský avatar
Shiny
Příspěvky: 591
Registrován: ned 10. bře 2013 22:34:57
Motorka: Honda Shadow VT 750 CS
Povolání: Pracující důchodce
Bydliště: Dobřichovice Praha západ
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 71
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od Shiny »

To co napíšu je sice trošku "mimo mísu" ale jen trošku. Ještě v době kdy jsem se "živil" jako automechanik, přijel do dílny známej se Škodou 120, že prej mu to nemaže a klepe motor...on teda klepal co jsem ho znal...ale dojel po ose :-))) Po oleji v motoru ani památky nic z vany nevyteklo...sundal jsem vanu a zjistil, že je plná ,to znamená až NAD sací koš hustého šlemu spíš bahýnka, takže to málo nad ním už neměla pumpa šanci nasát :-.)...Po hovoru s majitelem ( byl to autoelektrikář) z něj vypadlo, že neměnil olej asi pět let a najel na to 65 000 Km. :-)))))..jen dolejval olej ALE, zase, aby ušetřil, tak tam dával olej co se u nás vylejval z brzdy motorů :-)) se slovy, že toho je dost a stačí to :-)))....je pravda, že po sundání ojnic z klikovky bylo s podivem, že se to ještě vůbec točilo kompozice nikde už dávno nebyla :-)))
Takže na olej POZOR :-) :tuk:
Orlik
Příspěvky: 14
Registrován: pon 18. bře 2013 19:27:11
Motorka: VT 750 C2
Povolání:
Bydliště: Rudná u Prahy
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 65
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od Orlik »

Na původních stránkách se asi již řešilo. Ale blíží se nám sezóna a tedy i výměna oleje. Takže dotaz - jaký olej (značku a příp. typ) doporučujete do VT 750 C2 (r. 1997) a do VT 600 (r. 1999).
Díky
Uživatelský avatar
Jara Cimrman
Příspěvky: 586
Registrován: ned 10. bře 2013 23:24:40
Motorka: SUZUKI DL 1000 STROM
Povolání: PENZISTA S VEDLEJŠÍMY PŘÍJMY
Bydliště: Nymburk
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 1 x
Věk: 72
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od Jara Cimrman »

Měl jsem vyzkoušený a doporučený MOTUL 5100 10W-40 a byl jsem spokojen, navíc převyšuje parametry zadané výrobcem ale je to každého věc jaký mlsání motorce dá. Hlavně nemá cenu tam dávát special oleje na nadupaný mašiny co točí 14000 ot. Je to vyhazování peněz :biker: J.C.
Život je krátkej a je potřeba si ho užít naplno
Uživatelský avatar
Baron
Honorary Member
Příspěvky: 670
Registrován: úte 05. bře 2013 22:53:44
Motorka: KTM 1290 SuperAdventure S
Povolání: Faktótum
Bydliště: Velešín
Udělil poděkování: 2 x
Obdržel poděkování: 3 x
Věk: 48
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od Baron »

MOTUL 5100 10W - 40
Castrol GPS 10W - 40
Uživatelský avatar
Týša
Příspěvky: 204
Registrován: pon 11. bře 2013 18:04:07
Motorka: VT1100C
Povolání:
Bydliště: Šluknov
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 53
Kontaktovat uživatele:

Re: výměna oleje

Příspěvek od Týša »

Jakýkoli,který splňuje normu API SG eventuelně SH,SL, vyšší normy jsou už ekologicky zaměřený a tudíž šizený o některá prospěšná aditiva. Doporučeno je SAE 10W40 ale klidně dej i 10W50,máš-li už odjeto kolem 50tis km, za tepla dotěsní vůle. Ale POZOR!!! VŽDY MUSÍ BÝT UVEDENO,ŽE OLEJ SPLŇUJE TAKÉ JASO MA nebo novější MA2.
Jinak naše motory "umaže i řepkový olej " :lol: :lol: Skoro všechny oleje jsou stejné,výrobců základových olejů a aditivačních balíčků je jako šafránu.
Všichni jsme jen pasažéři,tak si užívejme jízdu.....
Castrol NEBRAT, Sunoco a Mogul,dodá sílu do gul!
Odpovědět

Zpět na „VT 750“