Zdravím všechny klubisty shadowisty
Pořídil jsem si nádherný křižník VT1100c3 2002 ,byla k vidění v KH.
Vzhledem k tomu,že k ní nebyla serviska a nevím kdy byly měněný náplně,měl bych na vás pár dotazů.
Budu rád ,když mi někdo podá nějakou ucelenou informaci a intervalech výměn olejů ,filtrů.
1.Jaký oleje používáte ,jaký filtry ,co mi můžete doporučit?
2.Kolik oleje do motoru ,kolik oleje do kardanky?
3.Co lejete do chladiče ,jen vodu nebo destilku nebo něco jinýho?
4.Jaký vzduchový filtr?
5.Jaký shop ,kde nakupujete provozní náplně?
Vzhledem k tomu,že jsem doposud jezdil na motkách převážně české výroby ,tak nemám pražádnou zkušenost.
Budu rád když se najde někdo ,kdo by mi byl ochotný poradit.
Předem dík a přeju všem hodně bezproblémových kilometrů.
motororový olej Motul 10W-40- 5100 4 litry, vejde se tam asi 3,6 l
filtr najdeš v tabulkách používá se Hilfo
Koncový převod 0,2 l nutnost je hypoidní 90-140 třeba Castrol MTX Synthetic 75W-140
Chladící kapalinu bych nevypouštěl ani neměnil protože to co tam dá origo Honda ničím kvalitnějším nenahradíš. J.C.
Čau
Mám naprosto stejnou taky z KH Moto.
I barva sedí. Vzduchovej filtr Hiflo 1908,olejovej Hiflo 303.
V Chrášťanech budu 26.4. stav se pokecáme.
Hodně nakupuju na http://www.motogaraz.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
krata
To jestli vyměnit nebo nevyměnit chladící kapalinu je věcí názoru. Já jen píšu to na co už odpověděli jini a nemám důvod tomu nevěřit. Já pro jistotu chladím vzduchem. J.C.
Teda kluci, nic ve zlým, ale myslel jsem, že svým strojům věnujete tedy větší péči.
Samozřejmě sice nikdo nemůže vědět všechno, ale u takto základních věcí mě dost překvapujete.
Nejde přece o to, že by stará chladicí kapalina už nechladila - schopnost (vhodnost) chladicí kapaliny k přenosu tepla (tedy k chlazení motoru) a její mrazuvzdornost (je dána poměrem vody a etylenglykolu) zůstává skoro beze změny.
Jenže chladicí směs má ještě jiné, skryté učinky.
Stručně řečeno, jak se už spotřebovaly její přísady, dochází ke stále většímu poškozování motoru a jeho součástí - jako např. těsnění pod hlavou, vodní pumpy a jejího těsnění, hadic chladicího okruhu atd. Případy, kdy se voda (chladicí směs) dostane do oleje a motor je tak "mazán" zpěněnou emulzí, má zpravidla na svědomí vyžrané těsnění pod hlavou. A i když rizika plynoucí z kyselosti chladicí kapaliny u starých masivních litinových motorů až tak nehrozí, tak subtilní hliníkové stěny dnešních moderních motorů jsou při zvýšené kyselosti starých (nevyměněných) chladicích náplní postupně "neviditelně" dál zeslabovány a vyžírány zevnitř.
___
Koncentrát chladicí kapaliny je tvořen obvykle 92 procenty monoetylenglykolu, který brání zamrzání, posouvá výš bod varu a maže vodní pumpu. Dvě procenta bývají vody a zbylých šest obvykle tvoří aditiva.
Tyto přísady mají následující složky:
Inhibitory koroze:
Chrání části přicházející do styku s chladicí kapalinou (u některých konstrukcí i celé vložky válců) před korozí.
Stabilizátory:
Zabraňují srážení minerálních inhibitorů. Udržují je rozpuštěné v chladicí kapalině.
Protipěnivostní přísady:
Zabraňují pěnění, které by jinak přispívalo k zavzdušňování chladicího a topného systému.
Disperzanty:
Zabraňují tvorbě vodního kamene.
Zvyšovače pH:
Zabraňují okyselování chladicí kapaliny. S klesajícím pH (s rostoucí kyselostí) se zvyšují sklony ke korozi, ale též dochází k elektrochemickým reakcím mezi jednotlivými kovy. Typicky mezi ocelovým těsněním a hliníkovou hlavou válců. Rezerva alkalinity (= vlastnost dosažená zvyšovači pH a inhibitory) tak především chrání před poškozením těsnění a dosedací plochy hlavy válců. Výrazně kyselá kapalina přímo leptá hliník, lidově řečeno "vyžere motor zevnitř".
Barvivo:
Automechanici obvykle identifikují kapaliny podle barvy. Starší typy s minerální aditivací (G11) bývaly modrozelené, novější (G12) s organickými aditivy jsou červené, ještě novější (G12+, G12++ a G13) fialové. Častým trikem šejdířů je nabarvit cokoliv načerveno, neboť právě tak mechanici poznávají kapalinu vhodnou pro moderní motorová vozidla.
Všechny tyto složky (kromě monoetylenglykolu) se časem spotřebovávají a jejich účinnost se vytrácí! U staršího typu G11 proto výrobci stanovovali životnost tři roky, u novějších pět let.
Skutečně nenajdete výrobce chladicí kapaliny, který by tvrdil, že je celoživotní (jak říká Volkswagen) či na deset let (což zas prohlašuje Ford) - v tu dobu už jsou vozidla po záruce, takže... Proto bez ohledu na předpisy některých automobilek kapalinu nejpozději v těchto intervalech (3 až 5 let) vyměňte, jinak hrozí poškozování motoru. Jak bohužel navíc ukazují objektivní testy, na trhu jsou i chladicí kapaliny, které motor přestávají chránit již klidně po pár měsících.
Chladící kapalina, kde je její složení podíl vody se musí dle výrobců kapaliny měnit max 3-5 let. Kapalina bezvodá EVANS se dle výrobce nemusí měnit po dobu životnosti motoru.
Honda VT 1100 má v plánu údržby, dle Hondy, nutnost vyměnit chladící kapalinu každé 3 roky. Takže je tam kapalina s podílem vody a ne EVANS.
Stačí se juknout do příručky k motorce. Když ji nemáš stáhni si ji z Webu.
Stará chladící kapalina s podílem vody sice pořád chladí, ale snižuje se její bod varu a zvětšují se její korozivní účinky.
A v neposlední řadě, když koupíš starou motorku nikdy nevíš co se s motorem dělo a kdo kapalinu a jak dolejval. Těch pár korun do nové náplně se vždy vyplatí. To samé je i s olejema.
Ještě poznámku k olejovým filtrům.....Pozor na levné padělky, nevyplácí se šetřit. !!!
Všem děkuji za cenný rady.Oleje a filtr jsem objednal. Opravdu nevím jak starej je liquid v chladiči.Tedy ho vyměním ,myslím tedy ,že by měl stačit Fridex pro benzínový hliníkový motory smíchanej 1:1 s destilkou nebo s deminou.Jestli ne ,tak mě opravte.
moje Chrášťany jsou v Jč kraji u Týna nad Vltavou,ale nebráním se tomu ,abych se v spřátelených Chrášťanech někdy objevil
Hezký den všem
Řešil jsem něco podobného po nékupu mého stroje a protože většinou všicni doporučují olej MOTUL,objednal jsem všechny kapaliny od této značky.Na jejich stránkách je i výběr produktů dle zvoleného typu vozidla a značky.