jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Odpovědět
vita.hb
Příspěvky: 21
Registrován: ned 20. zář 2015 19:23:26
Motorka: VT750 DC Black Widow
Povolání:
Bydliště: Havlíčkův Brod
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 68
Kontaktovat uživatele:

jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od vita.hb »

(asi je to u všech modelů podobné, tedy ne jen u VT750)

expanzní nádoba je nelogicky dole a tam uvedené rysky jsou hluboko pod víčkem chladiče.
proč se ptám - je-li kapaliny málo, dolejeme destilku, ale tu dolejeme dolů do expanzky - a nyní před zimou ta destilka není zrovna moc mrazu odolná.

Nějak mi nejde do hlavy, jak to tam vlastně funguje, vysvětlí mi to někdo ?

Motopark

Uživatelský avatar
Pjažák
Příspěvky: 467
Registrován: čtv 21. bře 2013 22:51:19
Motorka: VT 750 C4
Povolání:
Bydliště: Pjaha
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 2 x
Věk: 59
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od Pjažák »

vita.hb píše:(asi je to u všech modelů podobné, tedy ne jen u VT750)

expanzní nádoba je nelogicky dole a tam uvedené rysky jsou hluboko pod víčkem chladiče.
proč se ptám - je-li kapaliny málo, dolejeme destilku, ale tu dolejeme dolů do expanzky - a nyní před zimou ta destilka není zrovna moc mrazu odolná.

Nějak mi nejde do hlavy, jak to tam vlastně funguje, vysvětlí mi to někdo ?
Zkus místo destilky něco co nezamrzne třeba nemrznoucí směs :clap: !!!

čabas P.
Uživatelský avatar
krata
Vicepresident
Příspěvky: 335
Registrován: pon 18. bře 2013 22:05:33
Motorka: VTX 1800R
Povolání: Operátor
Bydliště: Štětí
Udělil poděkování: 3 x
Obdržel poděkování: 3 x
Věk: 49
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od krata »

Mrkni se do starších diskuzí. Je tam toho hojně popsáno.
Např:


Re: Chlazení VT1100 C2 Ace 1995

Příspěvekod Jara Cimrman » pát 30. kvě 2014 23:56:19

Posím vás pozor. Honda má uzavřený tlakový chladící system a víčko má na sobě napsán tlak při kterém propustí vodu nebo páru. Na víčku je tlak od 1 popřípadě 1,2 Atmosféry. Expanzní nádoba je vlastně pouze přepad aby to neteklo na silnici a tudíž jako expanzka vůbec nefunguje a nenasaje vodu zpět do chladícího systemu. Hlavně nemá defakto kudy a je na motorce vlasně jen pro parádu a tedy v ní vůbec nemusí být žádná kapalina. A jezdit a neřešit :biker: :biker: :biker: J.C.

Život je krátkej a je potřeba si ho užít naplno!
V autě jezdí tělo a na motorce duše
Uživatelský avatar
Jara Cimrman
Příspěvky: 586
Registrován: ned 10. bře 2013 23:24:40
Motorka: SUZUKI DL 1000 STROM
Povolání: PENZISTA S VEDLEJŠÍMY PŘÍJMY
Bydliště: Nymburk
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 70
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od Jara Cimrman »

Tak, tak. U všech VT je to stejný. Nic tam nelej a jezdi. :biker: J.C.
Život je krátkej a je potřeba si ho užít naplno
vita.hb
Příspěvky: 21
Registrován: ned 20. zář 2015 19:23:26
Motorka: VT750 DC Black Widow
Povolání:
Bydliště: Havlíčkův Brod
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 68
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od vita.hb »

díky za radu, tak to by mne nenapadlo, že expanzka s čárkami - min / max - je vlastně jen odpad
Uživatelský avatar
Jara Cimrman
Příspěvky: 586
Registrován: ned 10. bře 2013 23:24:40
Motorka: SUZUKI DL 1000 STROM
Povolání: PENZISTA S VEDLEJŠÍMY PŘÍJMY
Bydliště: Nymburk
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 70
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od Jara Cimrman »

Přesně tak, je to tam jen aby to neteklo asi na zem. J.C.
Život je krátkej a je potřeba si ho užít naplno
Uživatelský avatar
Jerry
Member
Příspěvky: 1544
Registrován: pon 25. úno 2013 19:43:37
Motorka: VT1100C2 ACE
Povolání: řidič
Bydliště: Benátky nad Jizerou
Udělil poděkování: 1 x
Obdržel poděkování: 1 x
Věk: 56
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od Jerry »

Jen pro doplnění hrdlo pro nalévání kapaliny je vpravo pod krytem krku řízení a musíš kvůli tomu sundat i nádrž.
Pokud nic neteče, jak již bylo napsáno - neřešit a jezdit!
Obrázek1.jpg
Obrázek3.jpg
Obrázek2.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Obrázek
vita.hb
Příspěvky: 21
Registrován: ned 20. zář 2015 19:23:26
Motorka: VT750 DC Black Widow
Povolání:
Bydliště: Havlíčkův Brod
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 68
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od vita.hb »

tak jsem ještě pátral, různé články a tak - a je to trochu jinak

víčko má pružinu a těsnění - to je nastaveno na nějaký tlak a pokud to překročí, tak to pustí do expanzky - to už zde zaznělo.
Jakmile teplota klesne a v soustavě se vytvoří podtlak - tak je ve víčku uvnitř toho těsnění zpětný ventilek a nasaje si to chybějíci kapalinu z expanzky zpět. Proto má také expanzka risku MIN
Víčko má dvoje těsnění - to větší - pevné, na oddělení od venkovního prostředí
a vnitřní, které je pod pružinou a přepouští přetlak a současně je i o toto těsnění opřen zpětný ventilek jen se slabou pružinkou.

na obrázku držím ten zpětný ventilek
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Uživatelský avatar
Saints
Příspěvky: 10
Registrován: úte 07. říj 2014 21:28:14
Motorka: Honda Shadow VT750 C4
Povolání:
Bydliště: Bratislava
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 43
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od Saints »

".... je na motorce vlasně jen pro parádu a tedy v ní vůbec nemusí být žádná kapalina..."

Preboha! Taketo rady sem ani nepiste, ved si mozete motorku "ZNICIT"! aj ked je tam termocidlo, ktore by Vas malo informovat
...ak by to bol len odpad naco by tam bola max. a min. hladina, ktoru si mate pravidelne kontrolovat ...

Ak date vela benzinu do nadrze, tak vam vytecie na cestu a neriesi sa tu odpadova nadrzka.

Chladenie Shadow VT750 2004-2007 (EU verzia).
Obrázek
Uživatelský avatar
Dovi
Příspěvky: 103
Registrován: ned 31. bře 2013 9:20:29
Motorka: Honda Shadow Spirit VT750
Povolání:
Bydliště: Brno
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 10
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od Dovi »

 
Loni na jaře jsem se pokusil na fóru serveru Motorkáři vysvětlit, jak a proč to funguje:
http://www.motorkari.cz/tema/?t=152210&pgr=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Stručný výcuc...

Dotaz:
Jak to ale funguje, že nepřeteče? Když si vemu princip spojených nádob... V čem je ten fígl?

Odpověď:
"Fígl" spočívá v tom, že mezi chladičem a expanzkou bude obousměrný přetlakově-podtlakový ventil, případně dva klasické jednosměrné ventily - jeden přetlakový a druhý podtlakový. A v případě dosažení výrobcem definovaného přetlaku v chladicím systému (při expanzi jeho obsahu) si trochu kapaliny "ubzikne" do expanzní nádoby. Naopak při chladnutí kapaliny a při snížení tlaku v chladicím systému si zase může chladič z expanzky trochu té nyní už zase chybějící kapaliny přicucnout a doplnit tak její množství do původního stavu.
Řekl bych, že podobně to bude řešeno třeba i u teplovodního vytápění budov, kde není neobvyklé umístění expanzky třeba až dole v suterénu u kotle. Ale nejsem topenář, a tak pokud se mýlím, budu rád, když mě odborníci opraví nebo doplní.


 
Dotaz:
Ale stejně mi furt nejde do hlavy, jak si to pak zase nasaje vodu zpátky z expanzky.

Odpověď:
Nasaje si to, jestliže se v chladicím okruhu vytvoří definovaný podtlak (menší tlak než je v expanzce). A k tomu dojde při chladnutí kapaliny v hermeticky uzavřeném chladicím okruku v případě, že si předtím zahřátý (a "natlakovaný") chladič ulevil a odfouknul něco kapaliny do expanzní nádrže.
Takže teď je v chladiči (resp. v celém chladicím okruhu) té chladicí kapaliny méně než bylo před odfukem, a to se posléze projeví při chladnutí - s klesající teplotou se v uzavřeném okruhu snižuje tlak.

Podmínkou je samozřejmě těsnost chladicího okruhu - pokud by např. chybělo nebo netěsnilo víčko na chladiči, přebytek chladicí kapaliny by při jejím zahřátí mohl tak maximálně přetéct přes hrdlo a dolívat bys to mohl vždycky při zastavení někde u potoka...

Dalším efektem toho uzavřeného chladicího okruhu je možnost dosažení většího než atmosférického tlaku v chladicím okruhu, a tím pádem i vyššího bodu varu než za normálních podmínek.

 
 Honda NC 750S + VT 750 C2 Shadow Spirit + CBF 125, Jawa S22 + S11
 (Yamaha WR250X + WR250R, BMW R1100GS + F650GS, Honda VT750C4, Jawa Betka + 50/20 + S11)
vita.hb
Příspěvky: 21
Registrován: ned 20. zář 2015 19:23:26
Motorka: VT750 DC Black Widow
Povolání:
Bydliště: Havlíčkův Brod
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 68
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od vita.hb »

dobře podané ...

(u topení je to trochu jinak, expanzka je tlaková nádoba s membránou a natlakovaným plynem - tím drží víceméně konstantní tlak v systému protže ten plyn v expanze se prostě stlačí.)

ale zpět k prvotnímu dotazu - zjistím, že u moto je v expanzce málo kapaliny - správně bych měl dolít destilku - ale tím naředím to co tam už je a může se stát, že to mrazově nevyhoví. Časem pulzujícím pohybem při ohřátí stroje se to promíchá
- ale raději budu dolévat destilku až na jaře před sezonou.

... nebo vše vypustit, doplnit destilkou ( nejlépe hned zkontrolovat) a nalít zpět.
Uživatelský avatar
Saints
Příspěvky: 10
Registrován: úte 07. říj 2014 21:28:14
Motorka: Honda Shadow VT750 C4
Povolání:
Bydliště: Bratislava
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 43
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký je vlastně koloběch chladící kapaliny ?

Příspěvek od Saints »

vita.hb píše:dobře podané ...

.............. správně bych měl dolít destilku - ale tím naředím to co tam už je a může se stát, že to mrazově nevyhoví. Časem pulzujícím pohybem při ohřátí stroje se to promíchá
- ale raději budu dolévat destilku až na jaře před sezonou.

... nebo vše vypustit, doplnit destilkou ( nejlépe hned zkontrolovat) a nalít zpět.


Co blbnes... daj tam uplne novu.
Kup kvapalinu do chladica napr: Shell advance coolant - 1L stoji cca 6Eur, potrebujes cca 3-4L
Tato sa neriedi destilkou ale su aj take co sa riedia. Vyrobcov je vela, delia sa podla normy - laicky aj "farby".

Obrázek

Vymena: Radsej to cele vypusti a nalej novu, asi ani nevies kedy ju niekto menil - daj dole sedlo, budiky (nemusis), nadrz staci z prava nadvihnut ale podla manuala to mas dat cele dole ale musis odpojit benzin(VT750 2004-2015) uvidis otvor, zatlac a odsrobouj. Zo spodu ako je cerpadlo odmontuj srob (pouzi ockovy kluc 10), priprav si nizky lavor/pekac a vsetko vypusti. Odmontuj, vycisti aj zbernu nadobu, dolej tam novu. Do horneho otvoru nalej novu, ked bude po hrdlo, zatvor otvor. Nastartuj motorku nechaj chvilku bezat a opat dolej do plna a mozes to este zopakovat (ja som 2x startoval).

POZOR nenechvaj motor velmi dlho bezat lebo ju budes mat vrelu = vyssi tlak.


Ilustracne foky - niesu z VT:

vypustanie kvapaliny
Obrázek

zatvoreny plniaci otvor
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „VT 750“