Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Tiskové zprávy, testy, novinky atd.

Moderátor: Vedení klubu

Odpovědět
Uživatelský avatar
Baron
Honorary Member
Příspěvky: 657
Registrován: úte 05. bře 2013 22:53:44
Motorka: KTM 1290 SuperAdventure S
Povolání: Faktótum
Bydliště: Velešín
Udělil poděkování: 2 x
Obdržel poděkování: 3 x
Věk: 46
Kontaktovat uživatele:

Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Příspěvek od Baron »

Tento článek je určen těm, kteří se stavějí k problému zapsání výjimek ze zákona č. 56/2001 Sb. zodpovědně a chtějí mít vše legálně a na STK bez starostí!

Jak víte, vlastním motocykl vyrobený v USA, model vyráběný výhradně pro americký trh. Je to sice moooc fajn mít vysněný a svým způsobem na českých silnicích trochu unikátní stroj, ale také jsou s americkým vozidlem spojena určitá rizika a úřední peripetie.

Protože mám všechnu tu ouředničinu už za sebou, jsem často dotazován jak na to, co je proto třeba udělat, kolik to stojí atd, atd...
Zkusím Vám v tomto článku popsat jak se věci mají.

Úvodní tápání

Při koupi jsem byl, řekněme, tak zaslepenej novým strojem, že jsem zaplatil, sbalil čistopis TP a hlavu jsem použil až pak....CHYBA!
Stačilo si už při koupi zkontrolovat zda jsou již výjimky zapsány nebo ne a případně se dohadovat s prodejcem o jejich vyřízení. Je ale jen na něm jak se k tomu postaví a na vás jak moc se budete dohadovat.
S tím, jak se začala blížit pravidelná technická kontrola jsem se začal zajímat o problematiku legalizace, resp. zapsání výjimek do TP.
Poptal jsem se v okolí a dostalo se mi vskutku odborných odpovědí:
"Vem to přes známýho na STK."
"Nech si to napsat do TP."
"Vono to dycky nějak projde..."


Tak tohle mi fakt moc nepomohlo, protože když jsem se zeptal kde toho známýho na STK vezmu nebo jak se to dělá napsat to do TP tak už mi nikdo odpovědět nedokázal. Vždy se to zvrhlo na něco typu "Kámoš říkal" nebo "na netu psali..."
Výsledek nula.

Úvaha:
- nemám na STK žádné kamarády
- pokud bych měl tak tam za dva roky už být nemusí
- předpisy pro provádění STK se neustále zpřísňují a příště už mně kamarád na STK může poslat do háje, aby neměl průšvih
- každá "kamarádská" technická kontrola jen odsouvá problém o dva roky, ale neřeší ho

Možnosti:
- vyměnit nehomologované díly za homologované - vyplatí se pokud cena všech dílů k výměně nepřesáhne cenu zkušebny
- zapsání výjimek do TP - vyplatí se pokud cena všech dílů k výměně přesahuje cenu zkušebny Dekra nebo se vám originální díly prostě líbí a měnit nic nechcete

Začal jsem tedy pátrat na internetu. Pročetl desítky webových stránek, desítky diskuzních fór a strávil desítky hodin pátráním po praktických informacích. Výsledek nic moc....opět plno dohadů, ale téměř žádná fakta. Dozvěděl jsem se, alespoň to podstatné. Zapsání výjimek je možné jen na základě protokolu z pověřené certifikované zkušebny DEKRA.

Osobní zjišťování informací

Na internetu jsem nenašel téměř žádné fundované odpovědi, případně to byly sporné, nebo protichůdné odpovědi. Tak jsem vzal jednoho dne mašinu a jel na STK. Nechal jsem si zavolat technika, specialistu na dovozy. Prohlédl motorku vysvětlil mi co ještě může být a co ne a také mi sdělil, nemám šanci projít! Super :) Jenže bych to asi nebyl já, abych nejel ověřovat. Těch stanic technické kontroly jsem takhle navštívil ještě 6 a zajímavé je, že jsem i na STK dostával neúplné nebo protichůdné informace :(
Na všech STK jsem se oháněl i evropským předpisem EHK OSN č. 53.01 z roku 2011, který řeší podsvětlené blinkry jako obrysová světla a absenci obrysovky v hlavním světlometu....neuspěl jsem...buď ho neznají nebo prý není platný v ČR. Domů jsem se vrátil opět s tím, že jsem se moc nedozvěděl, ale alespoň jsem poznal, jak se k dané problematice staví technici STK.
Na ani jedné z nich bych neprošel. 8-)
S pocitem, že se na hledání STK s nejtolerantnějším technikem můžu vykašlat a zkušebna mne prostě nemine, jsem zajel vyzvídat přímo na zkušebnu Dekra, Homole u Českých Budějovic.
Na Dekře se mně ujal zkušební technik a, sláva bohu, jsem dostal sice stručné, ale dostatečné informace.
"Nic neodstrojovat, namontovat vše co tam chci mít a přijet! Uvidíme přes co vlak nejede a co dá zapsat. A dá se toho zapsat dost ;) "
Toliko technik. Stručný, jasný.

DEKRA

Dál už je to jednoduché...
Doporučuji navštívit webové stránky Dekra kde na této stránce je přesný popis problematiky výjimek, seznam pověřených zkušeben a kontakty na ně!!!
Jedná se o výňatek z instrukce pro STK č. 4/2010 – upřesnění způsobu hodnocení technické způsobilosti silničních vozidel vyrobených dle předpisů, které netvoří evropskou předpisovou základnu, která řeší problematiku provádění technických prohlídek neevropských vozidel, která dle bodu d) z hlediska svého provedení neodpovídají plnění požadavku zákona 56/2001 Sb., ve znění pozdějších změn a doplňků z důvodu použití náhradních dílů bez vyznačení příslušných homologací, které plní požadavky stanovené předpisovou základnou.

Oficiálně se to jmenuje "kontrola náhradních dílů vozidla pro jejich zapsání do technického průkazu"
  • osobně nebo telefonicky si sjednejte termín kontroly
  • vezměte s sebou nejlépe všechny doklady k motocyklu
  • technik vozidlo kompletně prohlédne, nafotí a zapíše si všechna potřebná fakta
  • na základě jím provedené kontroly vystaví dva dokumenty
  • Technický protokol o kontrole náhradních dílů - obsahuje údaje o vozidle, popis, kdo kontroloval, zadavatel kontroly, rozsah kontroly a hlavně návrh zápisu změn do dokladů vozidla! Dvě vyhotovení.
  • Druhý dokument je jen pro vás a pro dopravku ho nepotřebujete. Jmenuje se "Kontrola náhradních dílů na vozidle, které neodpovídají požadavkům zákona č. 56/2001 Sb. - ZÁVADY - je v něm uvedeno "přes co vlak nejede". Závady, které ani Dekra neschválí, nezapíše do návrhu změn zápisu TP! Tyto závady musíte odstranit a nebudou vám na STK tolerovány!
  • Vystavení dokumentů trvá 2-3 dny. Cena služeb/kontrol/vystavení protokolů-kulatý razítka je 3´900 Kč.
[thumbnail]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/537/9qL3U0.jpg[/thumbnail][thumbnail]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/661/81S37N.jpg[/thumbnail][thumbnail]http://imagizer.imageshack.us/a/img537/9417/XzZ6P9.jpg[/thumbnail]

Zápis na DI do TP - registr vozidel

Tady už je to jen úředničina. Zajdete na registr vozidel v obci s rozšířenou působností a úředníkovi, který dělá dovozy předložíte protokol o kontrole náhradních dílů ze zkušebny Dekra. Ten zapíše vše, co vám zkušebna povolila, do registru vozidel a doplní ve vašem TP do části "Další záznamy:"

Poplatek 50,- Kč
[thumbnail]http://imagizer.imageshack.us/a/img540/1097/Vkshgz.jpg[/thumbnail]

Fakta

Vše se samozřejmě točí kolem legendárního písmene "E". Já na motorce nemám žádné.
Co se kontroluje na zkušebně a STK:
- označení homologace na skle předních a zadních směrových světel
- označení homologace na skle hlavního světlometu nebo světlometů
- označení homologace na skle zadního sdruženého světlometu
- označení homologace na skle osvětlení registrační značky
- označení homologace na zpětných zrcátkách
- označení homologace na koncovkách výfuku
- přítomnost a funkce předního obrysového světla
- funkce a barevné provedení všech světelných zdrojů
- počítač ujeté vzdálenosti udává hodnoty v mílích
- stupnice ukazatele aktuální rychlosti je v mílích za hodinu

Co mi bylo uznáno a co ne

Dle protokolu mi bylo uznáno "téměř" vše...přední světlomety, přední a zadní směrová světla, zadní sdružený světlomet, osvětlení registrační značky, výfuková soustava, zrcátka, počítadlo ujeté vzdálenosti je v mílích ...cituji...."Nejsou homologována dle předpisů EHK/OSN, ale podle předpisů DOT."

Pozor na dvě věci
- zrcátka sice nemají "E", ale musíte dodržet jejich minimální velikost
- počítač mi sice udává hodnoty v mílích, ale na tachometru mám dvě stupnice ukazatele aktuální rychlosti MP/H a KM/H. Pokud máte jen MP/H dá se to zapsat do výjimek

Striktně mi nebyla uznána nepřítomnost obrysového světla. Přes tohle opravdu vlak nejede a točí se na tom každý technik na STK. Ani zkušebna mi tohle neuznala a tuto skutečnost zapsala do protokolu o závadách určených k odstranění.

Fa. SMRŽ MOTO mi na mou žádost namontovala obrysovou žárovku do hlavního světlometu a deaktivovala podsvícení blinkrů. Náklady cca 700,- Kč

[thumbnail]http://img537.imageshack.us/img537/3426/Y33ubp.jpg[/thumbnail]

Výsledek - Stanice Technické Kontroly

Po vyřízení všech zkoušek, úřadů a odstranění zjištěných závad jsem jel na stanici technické kontroly. Schválně jsem si vybral tu, o které je široko daleko známo, že jsou nejpřísnější a vyhazujou jak na běžícím pásu :-D
Technik si od pracovnice na příjmu vzal můj TP a utrousil "No jóó´Amerika...to bude rychlý." Bylo 8-)
Kouknul na blinkry...a do TP....na světla...a do TP...atd. atd. atd....Pak už jenom nalepil novou známku a prohlásil "Výborně, konečně to má někdo v pořádku."

Nepravdy kolem výjimek

Většinou je v TP v sekci "Další záznamy napsáno přibližně toto (vycházím z mého záznamu):
"Barevné provedení vnějších světelných zařízení odpovídá technickým požadavkům zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších změn a doplňků."
"Alternativní ráfky dle katalogových listů výrobce."
"Vozidlo splňuje požadavky zákona č. 56/2001 Sb."


Pokud máte motorku z USA, tak s tím fakt neuspějete! Trochu to rozeberu...

"Alternativní ráfky dle katalogových listů výrobce."
- toto je velmi obecná věta, kterou vám každý smete ze stolu. Musíte tam mít přesně napsáno jaké. Např. "Na vozidle mohou být použity alternativní ráfky 18 X MT3,50; 150/70 R18 76H a 18 X MT5,50; 180/55 R18 74W
Toho docílíte tím, že požádáte výrobce vozidla o potvrzení, že mohou být použity alternativní ráfky. Pokud ho od výrobce dostanete, pak stačí opět dojít na registr vozidel a nechat si je zapsat do TP.
Pokud potvrzení nedostanete, pak musíte do zkušeben DEKRA.
:!: HONDA toto potvrzení "z legislativních důvodů" nevystavuje. :!:

"Barevné provedení vnějších světelných zařízení odpovídá technickým požadavkům zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších změn a doplňků."
Tohle je taky moc obecná věta, která si dokonce protiřečí. Pokud vám trvale svítí blinkry, byť oranžově tak nemáte šanci uspět, protože zákon . 56/2001 Sb. podsvícení směrových světel s funkcí obrysových světel vůbec nezná! Takže s tímhle taky neuspějete.

Předpis EU EHK/OSN č. 53.01 z roku 2011
Speciálně na tenhle předpis jsem několikrát ptal jak na zkušebně Dekra tak na registru vozidel. Všude mi odpověděli jednoznačně.
"V České Republice se vše řídí zákonem č. 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích"
TEČKA!
Tento předpis není v ČR platný. Můžete ale v ČR koupit nový motocykl, který odpovídá předpisu EHK/OSN č. 53.01, protože to zařídil už výrobce a ten (jak mi bylo sděleno) má v rámci homologačních procesů úplně jiný možnosti než malej českej soukromníček.

Na některých sklech světelných zdrojů nemám žádné označení - ani symbol DOT. Musím je vyměnit?
Ne. I když na sklech není vůbec žádné značení, tak se to na Dekře považuje za předpis DOT.
Takto mi to zapsal do výjimek a při kontrole na STK je už pak zajímala pouze funkce (svítí/nesvítí/barva). V mém případě se to týkalo skla osvětlení RZ a skel blikačů.
Tato informace již není platná.

Kontrola na zkušebně DEKRA je zároveň i technická kontrola (STK)
Nesmysl, ale i tahle domněka mezi lidmi koluje.

Partsdepot

Lades
Příspěvky: 1
Registrován: pát 08. dub 2016 10:10:59
Motorka: Yamaha Raider xv 1900
Povolání:
Bydliště: Opava
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 49
Kontaktovat uživatele:

Re: Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Příspěvek od Lades »

ok ale jak je to pokud uz motorka je registrovana v eu napriklad v Polsku,ktera se ale neprodava v eu Yamaha Raider xv 1900,prece kdyz je jednou schavela v eu,zadne dalsi schvalovani ba nemelo byt potreba,dik
Uživatelský avatar
krata
Vicepresident
Příspěvky: 335
Registrován: pon 18. bře 2013 22:05:33
Motorka: VTX 1800R
Povolání: Operátor
Bydliště: Štětí
Udělil poděkování: 3 x
Obdržel poděkování: 3 x
Věk: 49
Kontaktovat uživatele:

Re: Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Příspěvek od krata »

Já jedu na Dekru 14.4.. a motorka tady už 6 let jezdí a byla na 3 STK.
V zimě při evidenčce mě technik upozornil že takhle teda dál ne a že příště neprojde pokud nebudou zapsány změny a v mém případě jde jen o značení DOT a některé díly jsou neznačené vůbec.Tak uvidíme.
krata
Uživatelský avatar
krata
Vicepresident
Příspěvky: 335
Registrován: pon 18. bře 2013 22:05:33
Motorka: VTX 1800R
Povolání: Operátor
Bydliště: Štětí
Udělil poděkování: 3 x
Obdržel poděkování: 3 x
Věk: 49
Kontaktovat uživatele:

Re: Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Příspěvek od krata »

Tak tady máme výsledky mojí prohlídky na Dekra Praha.
Oficiálně se to jmenuje "kontrola náhradních dílů vozidla pro jejich zapsání do technického průkazu"
Takže:věci a díly které mají nějaké oficiální značení DOT nebo SAE se za 3900Kč a prohlídce technikem dají zapsat do vyjímek.
Věci které nemají žádné značení se automaticky nepovažují za DOT a z hlediska našich zákonů nevyhovují normám! Tudíž se musejí demontovat a vyměnit za náhradní díly se značením "E".
V mém případě mi bylo uznáno: Přední světlomet značen DOT. Výrobní štítek neobsahuje údaj o vnějším hluku.Zpětná zrcátka značena DOT. Čelní větrný štítek(plégo)značeno DOT. Počítač ujeté vzdalenosti udáván v mílích. Originální výfuková soustava značena DOT.
Co my nebylo uznáno: Originál blinkry bez značení-přesně to zní takto:vozidlo je vybaveno předními a zadními obrysovými světly neschváleného tipu(jsou origo jen nemají "E")
To samé zadní lampa+osvětlení spz!
K problematice podsvícení blinkrů:pokud jsou zapojeny tak že za běžného provozu jsou podsvětleny polovinou intenzity a při změně směru zhasínají až na 0 a rozsvěcují se na 100% tak je to podle předpisu EHK 53 č.l. 6.6.1 přesně takto"Jedna nebo dvě,pokud jsou bílé,nebo dvě(jedna na každé straně)pokud jsou oranžové!
Tot´vše.
Takže mi nezbývá než začít pátrat po sklíčkách blinkrů a zadním skle s označením"E".
osvětlení spz se náhradní sklo asi nevyrábí tak budu doufat že se na tom nebude na stk někdo chtít točit. Partsdepot skla na neevropské modely není schopen sehnat se značením.
Tak kamarádi přeji pevné nervy.

Zdar
krata
Uživatelský avatar
sud
Příspěvky: 47
Registrován: úte 26. bře 2013 8:08:18
Motorka: VT 1100 SC43
Povolání:
Bydliště: Praha
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Příspěvek od sud »

Ahoj, v příštím týdnu jdu na technickou taky. Na moji šedivce není snad ani jedno Ečko a mám tam spoustu neorigo doplňků vč. přídavných světel , bílých blinkrů , laďáků a ......... No uvidíme.
Uživatelský avatar
Baron
Honorary Member
Příspěvky: 657
Registrován: úte 05. bře 2013 22:53:44
Motorka: KTM 1290 SuperAdventure S
Povolání: Faktótum
Bydliště: Velešín
Udělil poděkování: 2 x
Obdržel poděkování: 3 x
Věk: 46
Kontaktovat uživatele:

Re: Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Příspěvek od Baron »

@Krata
Tady je bohužel vidět smutná skutečnost, že si různé stanice DEKRA vykládají (nebo znají) předpisy každá jinak. :?
Slušnej bordel..... :cry:
Uživatelský avatar
sud
Příspěvky: 47
Registrován: úte 26. bře 2013 8:08:18
Motorka: VT 1100 SC43
Povolání:
Bydliště: Praha
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Příspěvek od sud »

Tak mám celou tu nesmyslnou anabázi za sebou. A tak můžu předat pár zkušeností a doplnit, co zde bylo již napsáno.
Nejdřive jsem si došel na STK a promluvit si s technikem. Ten mi řekl, ať s motorkou tak jak je, dojedu na "dekru" a uvidím.
Tam mi za 3900,-Kč moto prohlédli a napsali :
  1. hlavní světlo DOT
    2. štítek neudává limitni hladiny statického hluku
    3. zadní odrazka SAE/DOT
    4. počítač ujeté vzdálenosti pouze v mílích
    5. štítek - hodnoty hmotnosti pouze v librách
    6. kontrolované ND svým provedením, funkcí a umístěním odpovídají požadavkům.....
O věcech kvůli kterým jsem myslel, že tam hlavně jedu, ani slovo. Na otázku, co s tím, mi bylo řečeno, že tam není žádné označení, to ať posoudí na STK.Jednalo se o:
  • 1. přídavná světla sice s "E" ale prý nesmějí být.
    2. zrcátka a blinkry bez "E"
    3. laďáky bez homologace
Co s tím : Světla dolu, zrcátka vypůjčit, blinkry vyměnit (mám je naštěstí doma), kdyby byly na netu ty správné výfuky tak jsem je šel snad koupit (to mi ale naštěstí Jariček a Čabas rozmluvili).
Na STK technik prohlédl zápis z "dekry" nafotil štítek a dvě foto - celkový pohled. Upozornil mě, že s tou slepicí na blatníku a kšilty nad světlem a blinkry bych mohl příště narazit. Pro foto chtěl ať sklopím předkopy (ty silně přečnívaly přes obrys moto). O výfuky očima ani nezavadil ( myslím, že záměrně). Nakonec jsem se ho zeptal, proč jsem byl vlastně na "dekře". To prý musí mít všechny dovozy s r.v. od 1.1.2002. Blbejch 5 měsíců. :-D
Nakonec chci poděkovat Baronovi, který se mnou v nekonečných tel. rozhovorech celý problém řešil.
Přeji hodně štěstí pří Vaší STK. SUD
Uživatelský avatar
sud
Příspěvky: 47
Registrován: úte 26. bře 2013 8:08:18
Motorka: VT 1100 SC43
Povolání:
Bydliště: Praha
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Příspěvek od sud »

Ještě jedna absurdita . Musel jsem do paraboly navrtat díru a do ní namontovat patici s parkovací žárovkou tak, aby svítila společně s potkávačkou :roulette: bez toho se nedá projít. AŤ VZKVÉTÁ EVROPSKÁ UNIE :super:
Satan
Příspěvky: 3
Registrován: ned 19. úno 2017 14:23:46
Motorka: Honda Shadow 1100
Povolání:
Bydliště: Velký Dřevíč
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Kontaktovat uživatele:

Re: Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Příspěvek od Satan »

Kupoval jsem motorku v ČR ale je to US verze. Širší vidlice asi řešit nebudou, alespoň doufám. Kupoval jsem širší řídítka a s těma mám problém. Jsou o 12 cm širší než origo. Když jsem ji kupoval tak tam byly ještě o 10 cm širší než tam mám nyní. Mám certifikát o evropské homologaci od výrobce. Ale při návštěvě dopravky za účelem zapsání změny rozměrů motorky mi bylo řečeno že to nemá homologaci pro ČR tak mi změnu neudělají. Je to jen buzerace. Homologace platná v EU ale u nás neplatí :roulette: I když jsme členem EU.
2vena2
Příspěvky: 1
Registrován: čtv 22. čer 2017 14:19:29
Motorka: Honda VTX1300
Povolání:
Bydliště: Prosečnice
Udělil poděkování: 0
Obdržel poděkování: 0
Kontaktovat uživatele:

Re: Neevropské vozidlo a zápis vyjímek do TP

Příspěvek od 2vena2 »

Po mojí návštěvě na DEKRA jen trochu upřesním ...... Vše co je napsáno výše, souhlasí. ALE od června dle slov technika z Dekry je v platnosti další novelizace předpisů a proto na DEKře jsem dostal navíc papír - Žádost o zapsání vyjímek do TP - který se musí odeslat na ministerstvo dopravy. Ti do 1-2 měsíců odešlou zpět vyjádření a až s tím pak zajít na úřad k zapsání vyjímek do TP. Ta žádost je už kompletně sepsaná se vším všudy z Dekry, tak stačí jen odeslat poštou ...
Jinak taky budu muset vyřešit obrysové světlo a zadní světlo :-(
Odpovědět

Zpět na „Články“